ثبت بیش از ۱۲.۸ هزار مورد ابتلا به سرخک در طی پنج ماه اخیر.

افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در یمن
یک آمار رسمی نشان میدهد که در مناطق تحت کنترل دولت قانونی یمن، بیش از ۱۲.۸ هزار مورد ابتلا به بیماری سرخک در پنج ماه اول سال جاری ثبت شده است. این در حالی است که هشدارهایی درباره ادامه شیوع این بیماری و افزایش تعداد مبتلایان صادر شده است.
آمار مبتلایان و فوتیها
بر اساس دادههای منتشر شده از سوی دفتر بهداشت و جمعیت در تعز، تیسیر السامعی، مسئول رسانههای بهداشتی، اعلام کرد که مقامات بهداشتی ۱۲,۷۹۱ مورد ابتلا به سرخک را ثبت کردهاند که شامل ۷۱ مورد فوت نیز میشود. استان حضرموت با ۴,۵۰۰ مورد ابتلا و ۱۸ فوت در صدر این آمار قرار دارد. پس از آن، استان تعز با ۱,۵۹۰ مورد و ۱۵ فوت و استان عدن با ۱,۴۲۰ مورد و ۱۱ فوت قرار دارند.
وضعیت مناطق تحت کنترل حوثیها
السامعی همچنین اشاره کرد که مناطق تحت کنترل مليشیا الحوثی، که به خاطر نقضهای گسترده حقوق بشر شناخته میشوند، شاهد افزایش چشمگیر در موارد ابتلا و فوت هستند. در این مناطق، مقامات حوثی به شدت از انتشار اطلاعات جلوگیری میکنند. منابع غیررسمی نیز از ثبت دهها هزار مورد ابتلا و صدها فوت در این مناطق خبر میدهند.
دلایل شیوع بیماری
السامعی علت بازگشت شیوع بیماریها، از جمله سرخک، را به انتشار شایعات و اطلاعات نادرست درباره واکسنها و ترویج نظریههای توطئه نسبت میدهد. این وضعیت باعث شده است که برخی والدین از واکسینه کردن فرزندان خود خودداری کنند. او تأکید کرد که حفاظت از کودکان در برابر بیماریهای قابل پیشگیری از طریق واکسنها، مسئولیتی جمعی است که نیاز به تقویت برنامههای واکسیناسیون، مبارزه با شایعات و افزایش آگاهی بهداشتی در جامعه دارد.
اهمیت واکسیناسیون
السامعی تأکید کرد که واکسیناسیون همچنان خط دفاع اول برای حفاظت از کودکان و جامعه در برابر بیماریهای خطرناک قابل پیشگیری است. این اقدام میتواند جان هزاران نفر را از خطرات ناتوانی و مرگ نجات دهد.
این مقاله به بررسی وضعیت شیوع بیماری سرخک در یمن و اهمیت واکسیناسیون در حفاظت از سلامت جامعه پرداخته است.
برای دنبال کردن اخبار به زبان عربی



